Jumaat, 10 Januari 2014

Kisah Sedih OPI...............Suatu Masa Dulu tahun 2013

Suatu masa dulu................
saya ada seekor kucing....namanya OPI....dia lahir pada 25hb disember 2012...Kalau dia panjang umur dan masih hidup,mesti sekarang ni OPI da gemuk dan comel mcm mak dia, TOPENG dan bapak  dia OKA...... tapi sayang, umur OPI pendek......masa bulan Februari 2013, OPI telah mati. Tinggalkan saya dan family yang lain....saya memang la rasa sedih giler sebab OPI ni memang comel sangat2......walau baru 2 bulan, OPI da pandai main2 dengan kami semua...kejar sana..kejar sini...main bola.....bila lepak, OPI baring terkangkang....cute betul bila tengok dia masa tu....aku selalunya, bila balik jer dari kerja...terus panggil OPI...OPI...OPI...tengok dia tengah tidur kat sangkar....bawak masuk dalam rumah letak dalam bakul...lepas tu dia sambung tidor la....tak pun dia duduk sekejap je kat bakul, lepas tu terkedek2, OPI keluar dari bakul dan berlari2 seperti tikus mondok......lari pulak tu kat suami saya yang geli dengan kucing....memang kelakar masa tu......OPI memang la nakal....kat orang yang geli kat bulu kucing la yang OPI suka melepak....hu..hu....seronok masa tu. kami semua tergelak tengok aksi OPI.

Tapi kesian OPI....sekejap je dia dapat bermain dan bermanja dengan kami semua.......kerana takdir menentukan segalanya, pada tengahhari 10 februari 2013, OPI telah pergi. saya pun tak menyangka mak OPI, TOPENG bole meroyan dan TERpijak OPI hingga mati........padahal saya tau TOPENG tentu sangat2 sayangkan anaknya....tapi entahlah....itulah takdir agaknya dan saya tak sempat nak menyelamatkan nyawa OPI......

Saya menangis tengok OPI..tak sampai hati tengok OPI menghadapi saat kematiannya.......saya balut tubuh OPI dengan kain....saya tengok muka OPI sedih sangat...matanya berair... saya usap kepalanya. saya tau OPI memang da tak boleh diselamatkan. saya nak bawak OPI pergi klinik tapi saya tau saya mesti tak sempat.....saya rasa, tulang2 badannya seperti sudah patah......badan OPI lembik. Apa yang saya perlu lakukan.....sya bingung lalu saya berlalu pergi kerana tak sanggup melihat OPI derita kesakitan.....baru saya masuk kebilik, anak saya memanggil saya......OPI da tak ada lagi mama.......

Saya rasa sedih....terus tengok OPI......saya ambil kain kapas bunga2 yg OPI selalu guna untuk tidor, saya balutkan badannya dan saya letak OPI balik dalam bakul...sedihnya saya masa tu.  saya terus keluar kedepan rumah, mengambil cangkul dan mengali lubang untuk OPI...dalam cuaca hujan yang renyai2, saya tanam OPI, rehatlah OPI dengan aman ye.....Moga OPI sejahtera selalu dialam sana.

Sampai sekarang ni....saya masih merindui OPI.....bila tengok bakul tempat OPI selalu tidur dan lepak2, saya mesti rasa sedih....kalau saya rindu kat OPI, saya tengok muka TIGER, atok OPI...mukapun lebih kurang dengan OPI......

Saya selalu ingat pada OPI!!!! Walau dia telah tiada lagi........

Kisah Opi ni saya tulis masa tahun 2013.......di nota FB saya ,
Dan sekarang ni dah pun tahun 2014......saya pun dah tak bela kucing lagi.....Tiger dan Topeng pun  dah duduk dengan keluarga angkat....rindu sangat2 kat mereka. Tapi tulah, nak buat macam mana.......walau pun suka sangat dan ingin hidup bersama2 meraka tapi saya terpaksa lupakan niat saya tu sebab saya tiada banyak masa untuk mereka.  saya tak mahu anaiya hidup mereka....biarlah mereka hidup bahagia bersama keluarga yang dapat menjaga mereka dengan lebih baik dari saya.

Sebenarnya, saya rindukan masa ketika bersama kucing2 saya dulu........ingin duduk berbual2 dengan kucing......pelik kan???? tapi itulah kenyataannya.......bila ada masaalah..berbual dengan kucing sedikit banyak boleh menghilangkan tekanan.  Kucing merupakan terapi minda yang baik untuk manusia.....
Sekarang kalau nampak kucing jalanan, saya cuba bahagiakan hidup mereka walau seketika..saya akan bagi makanan kucing kepada mereka.  Kalau saya makan di restaurant  dan ada kucing2 jalanan, saya akan bagi sebahagian makanan saya kepada mereka....rasanya tak salah kita berkongsi makanan dengan kucing kan???????
 
Moga kucing2 diluar sana akan dapat lebih perhatian dari insan bernama manusia.  Janganlah kita sakiti mereka kerana mereka juga ada perasaan seperti kita dan ingin hidup bahagia dn merasa kasih sayang.....


Gambar OPI dalam kenangan - 25.12.2012 hingga 02.2013.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan