Isnin, 13 Januari 2014

oH Kuih Goyang


Hari ni saya nak bercerita tentang kuih goyang...ataupun kuih ros.  Saya memang suka makan kuih goyang ni....sedap.  Kalau masa saya kecik2 dulu, mak saya selalu buat kuih ni masa nak raya.  Saya cuma tolong mak masa kuih dah siap nak angkat dari kuali......mak selalu lapik dulang dengan kertas.. lepas tu letak satu periuk dan ada tapis...mak akan letak kuih tu atas tapis......tugas saya yang masa tu baru sekolah rendah...umur pun dalam 9..10tahun, cuma susun kuih2 tu kat dalam dulang...atur cantik2 dan sempat jua saya ngap..ngap......bila mak asyik jeling2 je, saya buat2 susun kuih2 tu...ha..ha...selalunya lebih banyak yang masuk mulut saya dari yang saya atur kat dulang untuk sejukkan....makan kuih goyang ni panas2....memang sangat sedap. kadang2 sampai melecur lidah saya....tapi tulah kan......sedap punya pasal....

Sampai sekarang ni pun saya masih suka makan kuih goyang.....  tapi bila tanya kat kedai satu balang berapa......mahal pulak harganya.  Jadi baru2 ni, pertama kali dalam hidup saya nak la cuba buat kuih goyang........ha..ha..saya ambil resepi kat internet la.....tengok resepi macam senang jer...... sayapun mulakan la rancangan saya....

Pertama2 yang saya perlukan adalah acuan........saya dengan semangatnya pergi membeli acuan kuih goyang kat kedai plastik....ada tapi acuan yang kecik....bole la dari tak ada.  kemudian saya beli barang2 lain...tepung beras.......santan.....lain2 bahan da ada kat rumah jadi lebih memudahkan saya..jimat sikit.......sampai rumah tak dan2 saya terus menuju kedapur dan mulakan operasi.....
dengan bersemangat, saya bancuh adunan ikut resepi.  bila rasa macam ok...sedap....dalam hati saya dah gembira sebab langkah pertama da pun berjaya.  saya panaskan minyak dalam kuali......saya belek2 acuan kuih loyang....mesti jadi ni. bila minyak da panas....saya terus celup acuan dalam adunan tadi.....celup acuan ke adunan sampai atas.........dengan muka happy, saya terus masukkan dalam kuali...........

Ha..ha.......masuk je dalam kuali tapi kuih goyang melekat kat acuan.....nah ambik kau.......tak boleh tanggal2.....melekat habis....kat acuan....saya dah jadi cuak...saya tutup api pergi sinki dan bersihkan acuan......ni lagi satu tahap yang menguji kesabaran.......adunan tadi bila dah masuk kuali da jadi garing dan hitam.....susah la sangat nak bersihkan acuan yang berlubang2  kecil tu.... saya cuba bersihkan juga.....masih berharap dapat cuba lagi......

Acuan da bersih....mesti cuba lagi...saya panaskan minyak kat kuali sekali lagi.....kali ni mesti ok.....dan masih ikut langkah2 seperti tadi, kuih goyang masih juga melekat dan tak mahu keluar dari acuan sampai dah nak naik hitam adunan tu kat acuan.........saya pun da naik bosan.......kecewa pun ada. kuih goyang saya tak jadi la..........selepas beberapa kali masih tak berjaya juga dan tahap kesabaran saya dah tak ada lagi.......saya pun rendam acuan .......bila tengok adunan kuih goyang yang ada separuh mangkuk macam sayang pulak nak buang.......apa saya nak buat adunan ni......akhirnya saya ambil senduk...saya tuang2 kat minyak panas dalam kuali...akhirnya jadi juga kuih goyang saya tapi tak ada rupa langsung macam kuih goyang.  Cuma rasanya je sama tapi dari segi rupa......alamak saya sendiri pun takut nak tengok.  Bila da siap, saya ambil letak kat pinggan dan hidangkan.....anak saya, Nurul tanya ni kuih apa..saya cakap la kuih ros atau kuih goyang......tergelak anak saya.... dia makan,,,sedap juga kuih ros mama ni.....tak pe la rasa macam kuih ros tapi rupa tak de la macam kuih ros.....mungkin sebab nama mama bukan ros tak??????
Saya pun jadi kelakor..........mungkin jugak kot.

Selepas tak puas hati sebab kuih goyang tak jadi tu....saya pi la tengok kat internet...kenapa kuih goyang lekat kat acuan......nah ...baru lah saya tau, kalau nak buat kuih goyang,  jangan celup acuan sampai atas....separuh jer......ha..ha..kelakor lah sangat.  Patutlah kuih goyang saya melekat.....saya celup sampai kat atas........so pengajarannya......kena tengok banyak jenis resepi dan kena tengok resepi betul2 ........itu untuk yang nak cuba buat pertama kali,ok.  Yang saya rasa kelakor sangat kat resepi tu ada tulis....kalau celup sampai atas acuan, goyang inul pun kuih goyang tu tetap tak akan keluar dari acuan.....ha..ha....ha. 

Lain kali, kalau ada masa saya akan cuba lagi buat kuih goyang atau kuih ros ni, In Syaa Allah....


RESEPI KUIH GOYANG / ROS
Bahan-bahan:-

1kg tepung beras
4 biji telur
3 cawan gula
Sebiji kelapa (3 kali perahan)
Minyak untuk menggoreng

Cara Membuat:-

1. Telur dipukul - bagi kuning dan putih campur sekata
2. Masukkan telur, gula ke dalam tepung 
3. Masukkan santan..gaulkan semuanya .. mula-mula tepung akan berketul sedikit..kacau jer sampai tak berketul dan gula dah tak terasa di tangan...jangan terlampau pekat dan jgn terlampau cair...
4. Tapiskan tepung 
5. Panaskan minyak dan acu
6. Bila minyak dan acu sudah cukup panas...mula lah menggoreng..

Tips:-

1. Ada orang masukkan tepung gandum untuk bagi rangupkan lagi...boleh la masukkan 1 sudu besar 
2. Minyak jangan terlampau panas...kalau terlampau panas...kuih akan menggerutu 
3. Acu tak boleh terlampau panas sebab nanti tepung tak lekat di acu
4. Acu pun tak boleh sejuk sebab nanti tepung tak lekat di acu
5. Bila nak menggoreng...dan tepung dah lekat di acu...jgn terus letak di atas kuali...biar dipegang dulu...dalam 20 sec dipegang, baru letakkan di atas kuali...kalau terus letak...klu tepung agak cair...akan berlubang..
6. Biarkan dalam acu sampai dah boleh jadi bentuk bunga...kalau cepat sangat keluarkan dari acu...nanti tak cantik
7. Sesetengah kuih akan berminyak...kalau berminyak...tepung tu dah cair sangat...klu ada tepung beras lg...masukkan sedikit...klu tak ada..terpaksa la tos kan minyak...biasanya guna tisu utk dapur tu....tisu tu cepat serap minyak...letak tisu atas n bawah kuih
8. Guna lidi sate tuk membalik dan mengangkat kuih...lagi senang...

Banyaknya tips...selamat mencuba..

2 ulasan: